SZAKMAI INFORMÁCIÓTARTALOM 



Az öltözködés a személyiség kifejezése. Igazán csak akkor érzi jól magát az ember a ruhájában, ha az "illik hozzá", megfelel az elvárásainak. Az egyéni ízlés, az alkalom, amihez a ruhát viselik, döntőek a stílus kiválasztásában. Ahhoz, hogy a személy harmonikus megjelenésű legyen minden részletnek összhangban kell lennie: a viselő kora, alakja, testalkata, személyisége. Ma már az üzletekben is igen széles a méretválaszték, de igazán csak a mérték utáni szabászat tud eleget tenni az egyéni igényeknek.

A ruha csak akkor megfelelő, ha a fazon, a díszítés, az alapanyag, a ruha kidolgozása egységes! A fazon vagy - napjainkban használt divatos szóval styling különböző sziluettet eredményez. A sziluett: körvonal, árnykép. A divatban gyakran szezononként változik. Egy-egy szezonra, divatirányzatra jellemző. A fazon a ruha szabászati jellemzőinek összessége.

 Jellemzői:
 - a ruha hosszúsági és szélességi arányai
- a hosszanti és vízszintes osztások, szabásvonalak elhelyezése
 - szimmetrikus vagy aszimmetrikus kialakítás
- a derékvonal helye
 - ujjaforma
 - gallérkialakítás
 - zsebek fajtái, elrendezése
 - a ruha záródása.

A sziluetteket az ABC nagybetűivel, valamilyen jellegzetes szabásvonallal, geometriai alakzattal jelölik. 

A ruha értékét és a feldolgozhatóságát döntően befolyásolják az alapanyag tulajdonságai. Ma már szinte végtelen a különböző összetételű anyagok választéka, feldolgozás és viselés során mindegyik másképpen viselkedik. A jó szakember, vásárlás előtt minden esetben ellenőrzi a ruhavégeken található címkét. Ezen kívül meg kell vizsgálni, milyen az anyag fogása, tapintása, milyen az esése, gyűrődik-e, nem nyúlik-e nagyon. Ha a textíliából karunkra redőzünk egy nagyobb darabot, el lehet dönteni, hogy az anyag lágy vagy inkább merev, könnyű vagy nehéz, mennyire felel meg az elképzeléseinknek.
A készítendő ruhadarab fazonját az alapanyag viselkedése, tapintása alapján válasszuk ki!  

1. A divattervező vagy modelltervező feladata:
 - adott anyagra a forma megtervezése
- szabad tervezés, a formához az alapanyag kiválasztása
 - kellékek kiválasztása
- divatrajzok készítése
- kollekció összeállítás, továbbá
 - együttműködik a modellező szabásszal
 - figyelemmel kíséri a modelldarabok elkészítését
 - részt vesz a próbán
- közreműködik divatbemutatók szervezésében.

2. Mihez kell értenie egy divattervezőnek?

A divattervezői pályán a tehetség nem elég a sikerhez. A tervezőnek nemcsak kreatívnak, kezdeményezőnek, kitartónak, pozitív gondolkodásúnak kell lennie. Napjainkban az sem árt, ha rendelkezik üzleti érzékkel, tárgyalóképességgel, nyelvtudással, számítógépes ismerettel és ha vállalkozást akar működtetni, megfelelő induló tőkére is szüksége van. 

Fontos ismeretek:
- rajz, színtan, formaképzés
 - arányosság, kompozíció, tervezés, művészetelmélet
 - anyagismeret, technológia, ergonómia
 - ökológia
- szociológia
- marketing KÉP!!!!

 Ergonómia: A tárgyak kialakításával foglalkozó tudomány. Arra törekszenek, hogy az eszközök, gépek, ruhaneműk minél jobban illeszkedjenek az emberi test formájához, mozgásához.

 Ökológia: Arra törekszik, hogy a természet erőforrásait gazdaságosan használja fel, ne szennyezze a környezetet.

Szociológia: Társadalomtudomány. A ruházkodás szociológia az ember és a ruházat a társadalom és az öltözködés egymásra hatását vizsgálja.

 A marketing az "eladás művészete". Egy olyan gondolkodásmód, aminek középpontjában a vevő áll. A marketing szemléletű vállalkozó arra törekszik, hogy olyan árut kínáljon, amit a vevők meg akarnak venni, ott kínálja, ahol erre igény van és annyiért, amennyit a vevők hajlandóak fizetni a termékért. A ma szakembere elképzelhetetlen IT (információs technológia) alkalmazása nélkül. Dolgozzon a divatszakmák bármelyikében, Internetről tájékozódik, e-mailben intézi az ügyeit és számos számítógépes alkalmazás segíti munkáját. Ma már egyáltalán nem lehetetlen - virtuálisan megvarrni egy létező szabásminta alapján a ruhadarabot több variációban - valóságos vagy képzeletbeli anyagokból felöltöztetni a modelleket - tetszőlegesen változtatni az alapanyagon - szabásmintát átrajzolni akár 3D-ben - kiegészítőket hozzáadni a modellhez.

Minden szakembernek, aki a divatszakmában dolgozik, információkra van szüksége. Ismernie kell: - trendeket, divatirányzatokat - divatszíneket - a vásárlók igényeit - technológiai lehetőségeket - minőségi követelményeket stb. KÉP!!!! 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések